Remont ronda Rataje w Poznaniu potrwa do marca 2022 roku. Prace ruszyły 17 sierpnia 2021 r. Obejmują one przebudowę torowiska, modernizację infrastruktury autobusowej i budowę nowych pasów ruchu.
Ten kluczowy węzeł komunikacyjny przejdzie gruntowną renowację. Zakończenie robót zaplanowano na początek wiosny 2022 r. Mieszkańcy muszą się liczyć z utrudnieniami w ruchu.
Kluczowe informacje
- Remont ronda Rataje w Poznaniu potrwa do marca 2022 roku
- Prace obejmują przebudowę torowiska tramwajowego, modernizację infrastruktury autobusowej oraz budowę dodatkowych pasów ruchu
- Inwestycja rozpoczęła się 17 sierpnia 2021 r., a jej zakończenie zaplanowano na początek wiosny 2022 r.
- Remont ronda Rataje to kluczowa inwestycja, która wpływa na organizację ruchu w centrum miasta
- Mieszkańcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w komunikacji miejskiej w trakcie trwania prac
Historia remontu ronda Rataje
Plany remontu ronda Rataje były kiedyś bardzo ambitne. Za kadencji prezydenta Ryszarda Grobelnego powstało pięć wariantów przebudowy. Koszty wahały się od 95 do 167 mln zł.
Wybrano najdroższy projekt. Zakładał on ruch samochodowy pod ziemią. Na powierzchni miały jeździć autobusy i tramwaje.
Nowa koncepcja za kadencji Jacka Jaśkowiaka
Po wyborze Jacka Jaśkowiaka na prezydenta, plany się zmieniły. Uznano, że miasto nie stać na tak dużą inwestycję. Postanowiono opracować tańszą koncepcję przebudowy ronda Rataje.
Obecny plan zakłada przebudowę dróg i torowisk tramwajowych. Obejmuje też ulepszenie dworca autobusowego. Celem jest zwiększenie przepustowości ronda i poprawa bezpieczeństwa.
Inwestycja ma poprawić komfort korzystania z tego węzła komunikacyjnego. Mieszkańcy Poznania zyskają lepsze warunki podróżowania po mieście.
Zakres prac i harmonogram inwestycji
Przebudowa ronda Rataje to kompleksowa inwestycja obejmująca kluczowe elementy. Obejmuje wymianę torowiska tramwajowego i modernizację infrastruktury autobusowej. Planowana jest też budowa dodatkowych pasów ruchu, chodników i ścieżek rowerowych.
Zasadnicze prace związane z przebudową ronda Rataje mają rozpocząć się 17 sierpnia. Potrwają do marca 2022 roku. Codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdża ponad 1100 tramwajów i 1000 autobusów.
Blisko 100 tysięcy samochodów korzysta z ronda każdego dnia. Dlatego prace będą realizowane etapami, aby ograniczyć utrudnienia w ruchu.
Całkowity budżet inwestycji wynosi 151,8 mln zł. Miasto pozyskało 106,6 mln zł dofinansowania unijnego. Planowane jest posadzenie około 130 nowych drzew.
Harmonogram przebudowy ronda Rataje zakłada, że:
- Roboty w ul. Jana Pawła II mają zostać zakończone w I kwartale 2021 r.
- Prace w ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku wschodnim (od strony autostrady) mają się zakończyć w I kwartale 2021 r.
- Roboty w ul. Zamenhoffa mają zostać ukończone w II kwartale 2021 r.
- Prace w ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku zachodnim (od strony centrum) mają się zakończyć w III kwartale 2021 r.
- Całkowite zakończenie wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na marzec 2022 r.
„Przebudowa ronda Rataje to kluczowa inwestycja dla układu komunikacyjnego Poznania. Jej realizacja zostanie przeprowadzona etapami, tak aby ograniczyć utrudnienia dla kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej oraz pieszych i rowerzystów.”
Zmiany w organizacji ruchu
Remont ronda Rataje w Poznaniu wymusza tymczasowe zmiany w ruchu. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa i płynności przejazdu. Modyfikacje mają zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców.
Etapy wprowadzania objazdów
Zmiany będą wprowadzane etapami. Najpierw zawężone zostaną pasy na ul. Jana Pawła II. Później ulica ta stanie się jednopasowa.
Dla pojazdów ciężarowych wyznaczono objazdy. Będą one prowadzić ulicami Baraniaka, Chartowo, Żegrze i Hetmańską.
Rozwiązania tymczasowe dla komunikacji publicznej
- Autobusy i tramwaje będą kursować po wydzielonych, cichych torowiskach.
- Wprowadzone zostaną buspasy na ul. Piłsudskiego i moście Królowej Jadwigi.
- Zmiany w komunikacji miejskiej obejmują m.in. zawieszenie linii nr 13 oraz zmianę tras linii nr 2, 6, 7, 10, 18 i 201.
Te tymczasowe zmiany mają zapewnić sprawny przepływ pojazdów. Wyznaczenie objazdów i rozwiązania dla komunikacji publicznej pomogą zminimalizować utrudnienia. Dotyczy to zmiany organizacji ruchu rondo Rataje, objazdów rondo Rataje i komunikacji publicznej rondo Rataje.
„Wprowadzone rozwiązania pozwolą na przeprowadzenie remontu ronda Rataje w sposób jak najbardziej komfortowy dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej.”
Utrudnienia dla komunikacji miejskiej
Remont ronda Rataje w Poznaniu zmienia funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W weekend 2-3 grudnia zamknięty będzie odcinek torowiska między ulicą Kornicką a rondem. Zmiany dotyczą tras tramwajów nr 2, 6, 7, 10, 18 i linii nocnej 201.
Linia nr 13 została tymczasowo zawieszona. Uruchomione zostaną dwie linie wahadłowe: 93 i 98.
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów
Część autobusów wróci na dworzec Rataje. Linie podmiejskie zakończą bieg na Franowie. Stamtąd pasażerowie przesiądą się na tramwaje.
Od 4 grudnia tramwaje nie będą kursować przez centrum. Trasa od mostu Teatralnego do placu Ratajskiego będzie zamknięta. Uruchomiona zostanie dodatkowa linia autobusowa nr 96.
Parametr | Wartość |
---|---|
Codzienne przejazdy przez rondo Rataje | ponad 1100 tramwajów, 1000 autobusów i blisko 100 tys. samochodów |
Planowany czas trwania utrudnień | do marca 2022 roku |
Budżet inwestycji | 151,8 mln zł (dofinansowanie z funduszy UE) |
Utrudnienia potrwają kilka miesięcy. Po remoncie ruch w tym kluczowym węźle będzie płynniejszy. Pasażerowie zyskają bezpieczniejsze i wygodniejsze podróże.
Do kiedy remont ronda Rataje?
Remont ronda Rataje w Poznaniu ma zakończyć się w marcu 2022 roku. Trwają prace na południowej jezdni ul. Krzywoustego. Zmiany w ruchu wejdą w życie 19 listopada.
Na rondzie Rataje układana jest ostatnia warstwa nawierzchni od strony centrum. Równocześnie trwają prace na innych odcinkach objętych remontem. Rozebrano torowisko tramwajowe między mostem Królowej Jadwigi a rondem.
Remont ma się zakończyć na początku wiosny 2022 roku. Po pracach torowisko będzie służyć tramwajom i autobusom. Ułatwi to przesiadki na wspólnych przystankach.
Do końca roku prace skupią się na ulicach Krzywoustego i Zamenhoffa. Wjazd i zjazd z ronda będzie możliwy w każdym kierunku. Wiąże się to z częstymi zmianami w organizacji ruchu.
Prace na ul. Jana Pawła II mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2021 roku. Ulice Zamenhoffa i Krzywoustego będą gotowe w 2022 roku. Wprowadzone zostaną tymczasowe rozwiązania, takie jak buspasy i drogi rowerowe przy rondzie Rataje.
Wniosek
Remont ronda Rataje to ważna inwestycja drogowa w Poznaniu. Modernizacja tego kluczowego węzła komunikacyjnego przyniesie długotrwałe korzyści. Poprawi się płynność i bezpieczeństwo ruchu w tym strategicznym punkcie miasta.
Prace obejmują remont torowiska tramwajowego i infrastruktury autobusowej. Powstaną dodatkowe pasy ruchu dla samochodów. Zamontowane zostaną systemy regulacji ruchu i ułatwienia dla pieszych oraz rowerzystów.
Remont potrwa do wiosny 2022 roku. Efekt końcowy przyczyni się do podsumowania remontu ronda Rataje. Będzie to ważny krok w rozwoju poznańskiej infrastruktury transportowej.
Dzięki tym zmianom poprawi się ogólna wydajność skrzyżowania. Skorzystają na tym wszyscy użytkownicy dróg. Modernizacja ronda Rataje to inwestycja w przyszłość Poznania.